kobieta pisząca bloga

Podziel się pasją w Internecie – załóż bloga

Założenie swojego własnego bloga wcale nie jest takie skomplikowane. Przed wejściem do blogosfery, warto jednak przemyśleć kilka spraw, by móc z przyjemnością dzielić się pasją z innymi ludźmi. Oto kilka wskazówek, jak założyć bloga i sprawić, żeby był odwiedzany.

 

Jak założyć bloga?

O czym będzie blog? Otchłanie Internetu są tak wielkie, że z pewnością każda tematyka znajdzie swojego czytelnika. Pisać można o hobby, zainteresowaniach, talentach lub po prostu o swoim życiu. Istnieją więc różne typy blogów, a ich założenie zależy też od tego co chce się osiągnąć. Niektóre tematy będą zrzeszać wąskie grono miłośników danego zainteresowania. Pozwoli to na poznanie ludzi z taką samą pasją. Inne natomiast pozwolą na zarobienie pieniędzy. Znanym przykładem są blogi modowe.

Niezależnie od wybranego tematu, warto pamiętać, że blog to kreowanie własnej niepowtarzalnej marki.

 

Gdzie pisać o swojej pasji? Istnieją dwie możliwości: założenie własnej domeny lub skorzystanie z gotowych platform blogowych. Warto przeanalizować ich wady i zalety:

 

– Darmowa platforma blogowa: Przede wszystkim brak opłat. Platforma daje dostęp do swojej domeny i hostingu. Do dobry sposób szczególnie dla początkujących blogerów, którzy chcą sprawdzić swoje zaangażowanie i zapał. Warto jednak pamiętać, że przestrzeń do blogowania jest ograniczona. Uniemożliwia więc to zbyt częste pisanie lub tworzenie dużych galerii ze zdjęciami.

Platformy to dobre miejsce na zyskanie odbiorców. Blogi o nietuzinkowej tematyce, często wyróżniane są w rankingach, widocznych dla innych blogerów lub ich czytelników.

Tworząc bloga na platformie blogowej, nie trzeba martwić się jego obsługą techniczną. Jedynym więc zadaniem, jest napisanie dobrego tekstu. To jednak ogranicza decydowanie o wyglądzie i funkcjonalności bloga. Istnieje bowiem dość spora, lecz jednak zawężona ilość szablonów, które nie pozwolą na nadanie indywidualnego charakteru.

Warto również pamiętać, że darmowa platforma nie nadaje się dla blogów komercyjnych. Są one stworzone dla ludzi, którzy nie chcą zarabiać na blogowaniu.

 

– Własna domena: W tym przypadku można zarządzać nie tylko o treścią, ale również  wyglądem i funkcjonalnością bloga. Ma to duże znaczenie, gdyż już sama oprawa, może zdecydować o tym, czy czytelnik zostanie na stronie i zacznie zagłębiać się w treść. Ma to jednak swoją drugą stronę. Za wszelkie grafiki i wtyczki, czy też aktualizacje odpowiedzialny jest sam bloger. W razie awarii hosting nie posiada obsługi technicznej.

Własna domena umożliwia pobierane profitów. Jest więc to dobre miejsce dla blogów nastawionych na zysk. Nie ma również ograniczeń w sytuacji gdy chce się przenieść treść na inny hosting. Warto tutaj zaznaczyć, że przeniesienie z darmowej platformy często wiąże się z ryzykiem tworzenia bloga od nowa.

Warto pamiętać, że własna domena kosztuje. Trzeba zapłacić za jej utworzenie i później za jej utrzymanie.

 

Jak wypromować bloga?

No dobrze. Blog założony. Teraz ważne jest, by zyskać jego czytelników. Oto kilka porad jak sprawić, by blog stał się popularny.

  • Treść – nie liczy się ilość, ale jakość. Najważniejsza jest unikalna i jakościowa treść. Wystarczy, że wpisy pojawią się raz na kilka dni. Ważna jest również jego długość. Nawet bardzo ciekawy tekst znudzi użytkownika jeśli będzie zbyt długi. Nie powinien być też krótszy niż 300 znaków.
  • Kontakt z czytelnikami – zachęcanie innych użytkowników do dyskusji, ożywi bloga. Warto stawiać pytania, które będą podstawą do komentowania. Warto również odpisywać na wszelkie pytania oraz maila, gdyż to buduje relacje i zwiększa zaangażowanie czytelników.
  • Informacje o sobie – Umieszczenie zdjęć lub kilku informacji o sobie sprawi, że blog stanie się bardziej wiarygodny. Warto umieścić również opis bloga, który zawierał będzie informacje o czym on jest.
  • Aktywność w blogosferze – Organizowanych jest wiele spotkań i imprez dla blogerów. Poznanie ich, pozwoli na zebranie nowego doświadczenia i możliwości współpracy takich jak np. gościnne posty. Równie ważne jest komentowanie na innych blogach, które zwiększą rozpoznawalność i pozwolą na umieszczenie linku do swojej strony.
  • Fora internetowe – ludzie często szukają opinii i porad wśród innych, dlatego forum to dobre miejsce do wypowiedzi lub podlinkowania do swojego wpisu.
  • Media społecznościowe – Warto poszerzyć swoją działalność również w inne obszary, co daje użytkownikom możliwość większej interakcji i szybszego dotarcia do nowych treści. Wygląd fanpage’a powinien odzwierciedlać charakter bloga.
  • Konkursy – to dobra zabawa, która szybko angażuje czytelników, a wieść o nich szybko się roznosi.

 

Narzędzia marketingowe do promocji bloga

Istnieje również wiele chwytów marketingowych, które pomogą, aby blog stał się jeszcze bardziej popularny.

  • Pozycjonowanie – to ważne by tytuł był odpowiedni do treści wpisu, a jednocześnie był często wpisywany przez użytkowników w wyszukiwarce. Podobnie jest z śródtytułami. Również one mogą pomóc w pozycjonowaniu bloga, a dodatkowo sprawiają, że tekst jest bardziej przejrzysty i czytelny. Do pozycjonowania używa się słów kluczowych, również w samym tekście. Trzeba jednak znać umiar, gdyż użycie zbyt dużej ilości może sprawić, że tekst będzie nieczytelny.
  • Newsletter – pozwoli on na przesyłanie do czytelników informacji o nowych wpisach, lub informacjach zachęcających do wejścia na bloga.
  • Reklama – najczęściej używanym narzędziem do reklamowania się w wyszukiwarce internetowej jest Google AdWords. Reklamę można utworzyć samodzielnie i określić jej budżet oraz grupę docelową odbiorców. Dodatkowo reklamować można się również na portalach społecznościowych.

 

Dagmara Pietrzak