Założenie swojego własnego bloga wcale nie jest takie skomplikowane. Przed wejściem do blogosfery, warto jednak przemyśleć kilka spraw, by móc z przyjemnością dzielić się pasją z innymi ludźmi. Oto kilka wskazówek, jak założyć bloga i sprawić, żeby był odwiedzany.
O czym będzie blog? Otchłanie Internetu są tak wielkie, że z pewnością każda tematyka znajdzie swojego czytelnika. Pisać można o hobby, zainteresowaniach, talentach lub po prostu o swoim życiu. Istnieją więc różne typy blogów, a ich założenie zależy też od tego co chce się osiągnąć. Niektóre tematy będą zrzeszać wąskie grono miłośników danego zainteresowania. Pozwoli to na poznanie ludzi z taką samą pasją. Inne natomiast pozwolą na zarobienie pieniędzy. Znanym przykładem są blogi modowe.
Niezależnie od wybranego tematu, warto pamiętać, że blog to kreowanie własnej niepowtarzalnej marki.
Gdzie pisać o swojej pasji? Istnieją dwie możliwości: założenie własnej domeny lub skorzystanie z gotowych platform blogowych. Warto przeanalizować ich wady i zalety:
No dobrze. Blog założony. Teraz ważne jest, by zyskać jego czytelników. Oto kilka porad jak sprawić, by blog stał się popularny.
• Treść – nie liczy się ilość, ale jakość. Najważniejsza jest unikalna i jakościowa treść. Wystarczy, że wpisy pojawią się raz na kilka dni. Ważna jest również jego długość. Nawet bardzo ciekawy tekst znudzi użytkownika jeśli będzie zbyt długi. Nie powinien być też krótszy niż 300 znaków.
• Kontakt z czytelnikami – zachęcanie innych użytkowników do dyskusji, ożywi bloga. Warto stawiać pytania, które będą podstawą do komentowania. Warto również odpisywać na wszelkie pytania oraz maila, gdyż to buduje relacje i zwiększa zaangażowanie czytelników.
• Informacje o sobie – Umieszczenie zdjęć lub kilku informacji o sobie sprawi, że blog stanie się bardziej wiarygodny. Warto umieścić również opis bloga, który zawierał będzie informacje o czym on jest.
• Aktywność w blogosferze – Organizowanych jest wiele spotkań i imprez dla blogerów. Poznanie ich, pozwoli na zebranie nowego doświadczenia i możliwości współpracy takich jak np. gościnne posty. Równie ważne jest komentowanie na innych blogach, które zwiększą rozpoznawalność i pozwolą na umieszczenie linku do swojej strony.
• Fora internetowe – ludzie często szukają opinii i porad wśród innych, dlatego forum to dobre miejsce do wypowiedzi lub podlinkowania do swojego wpisu.
• Media społecznościowe – Warto poszerzyć swoją działalność również w inne obszary, co daje użytkownikom możliwość większej interakcji i szybszego dotarcia do nowych treści. Wygląd fanpage’a powinien odzwierciedlać charakter bloga.
• Konkursy – to dobra zabawa, która szybko angażuje czytelników, a wieść o nich szybko się roznosi.
Istnieje również wiele chwytów marketingowych, które pomogą, aby blog stał się jeszcze bardziej popularny.
• Pozycjonowanie – to ważne by tytuł był odpowiedni do treści wpisu, a jednocześnie był często wpisywany przez użytkowników w wyszukiwarce. Podobnie jest z śródtytułami. Również one mogą pomóc w pozycjonowaniu bloga, a dodatkowo sprawiają, że tekst jest bardziej przejrzysty i czytelny. Do pozycjonowania używa się słów kluczowych, również w samym tekście. Trzeba jednak znać umiar, gdyż użycie zbyt dużej ilości może sprawić, że tekst będzie nieczytelny.
• Newsletter – pozwoli on na przesyłanie do czytelników informacji o nowych wpisach, lub informacjach zachęcających do wejścia na bloga.
• Reklama – najczęściej używanym narzędziem do reklamowania się w wyszukiwarce internetowej jest Google AdWords. Reklamę można utworzyć samodzielnie i określić jej budżet oraz grupę docelową odbiorców. Dodatkowo reklamować można się również na portalach społecznościowych.
Dagmara Pietrzak
Używamy cookies