Napisz do nas

Jak zarobić na blogu?

Od dłuższego czasu słyszmy o licznych Blogerach, Vlogerach czy YouTuberach, którzy podbijają internetowy rynek i nie tylko. Coraz częściej zaprasza się ich do współpracy przy tworzeniu programów rozrywkowych lub zostają twarzami znanych marek. Jeśli czujesz się urodzonym pisarzem oraz masz głowę pełną nietuzinkowych pomysłów, dzięki nam dowiesz się jak wprowadzić je w blogosferę!

 

Świat blogów nieustannie się rozwija oraz poszerza swój zakres tematyczny. Twoja strona tak naprawdę może dotyczyć wszystkiego, jednak istota tkwi w Twojej pomysłowości. Aby zaistnieć musisz wykazać się bogatym zasobem słownictwa, unikalnym stylem wypowiedzi oraz estetyką, którą zaproponujesz poprzez wybór szablonu na swoim blogu. Prowadzenie własnej strony tematycznej z pozoru wydaje się łatwym zadaniem, jednak gdy przyjrzymy się temu bliżej, wymaga dużej samodyscypliny i zaangażowania. Jeśli  traktujemy to bardziej jako naszą pracę, niż przyjemność, nie powinniśmy mieć z problemu z poświęceniem dużej ilości czasu i uwagi naszemu „BlogBiznesowi”.

 

Czy na blogu można zarobić?

W obecnych czasach blog jest jedną z bardziej opłacalnych form „internetowej działalności gospodarczej” . Internet jest ogólnodostępna i najszybszą kopalnią wiedzy, dlatego tak wiele blogów tematycznych odnosi sukces. Dla wszystkich czytelników jest to darmowa wiedza, co przekonuje ich do korzystania, gdyż nie muszą inwestować w poszczególne poradniki, czasopisma, gazety, a nawet książki. Nasze zarobki uzależnione są od ilości wyświetleń, reklam, które zamieścimy na swojej stronie, ale często również od nawiązanej współpracy czy programów partnerskich. Ponadto fundamentem Twojej pracy są wpisy, które powinno się regularnie zamieszczać.

 

Serwisy blogowe często udzielają cennych wskazówek, które pomogą Ci zdobyć pierwsze pieniądze. Jednak podstawą do tego, by na nim zarobić jest odpowiednia tematyka. Istotne jest by była związana z często wyszukiwanymi zapytaniami w wyszukiwarkach internetowych. Ponadto powinna być „na czasie” , gdyż ludzie najczęściej poszukują informacji dotyczących nowości i trendów, o których jeszcze niewiele wiedzą. Jeśli Twój blog zyska wystarczającą popularność, możesz być pewien/na, że zyskasz wiele propozycji współpracy, które również są źródłem zarobku. Skoro wiemy już, że blog może być źródłem utrzymania, dowiedzmy się od czego zacząć!

 

Jak prowadzić bloga i na nim zarabiać?

Aby Twój blog miał szansę na sukces, w pierwszej kolejności zastanów się nad wyborem tematyki. Jednymi z bardziej popularnych motywów są podróże, sport, muzyka, moda, a nawet życie celebrytów! Postaraj się dobrać zakres tematyczny do swoich zainteresowań, co znacznie ułatwi Ci  zadanie. Jeśli będziesz mógł/a dzielić się wiedzą w interesującej Cię dziedzinie, prowadzenie bloga stanie się o wiele przyjemniejsze. Następnie zastanów się nad odpowiednią nazwą, która powinna nakierowywać czytelników na myśl przewodnią Twojego bloga, a zarazem zachęcać do samego wyświetlenia. Ponadto pomyśl nad jego formą – może być to blog obrazkowy (jeśli przykładowo motywem przewodnim będzie fotografia, komiksy itp.), do którego dodasz niewielką ilość tekstu informacyjnego. Innym wyjściem jest blog tekstowy, który głównie skupia się na szeroko rozbudowanych wpisach, jednak warto zrównoważyć go ciekawymi grafikami, a nawet własnymi fotografiami.

 

Szablon powinien być przejrzysty i estetyczny – istotne jest by zachować dobry gust oraz dopasować kolorystykę i styl do motywu tematycznego. W nagłówku bloga zawrzyj tytuł oraz jego motto – czyli myśl przewodnią, co przyciągnie zainteresowanych internautów. Po boku bloga zawrzyj kolumnę, w której krótko napiszesz kilka słów o sobie oraz podasz informacje kontaktowe (adres e-mail, fanpage i profile w serwisach społecznościowych).  Zawrzyj również odpowiednie podstrony takie jak galeria zdjęć, historia wpisów czy przydatne linki, które ułatwią czytelnikom poruszanie się na Twoim blogu. Panel informacyjny bloga jest również dobrym miejscem do zamieszczenia reklam, które są jednym ze źródeł Twojego zarobku.

 

Jednak zanim zagłębimy się w sam biznes, przejdźmy do samego publikowania „postów”. Mogą być pisane w stylu oficjalnym lub potocznym, jednak lepiej zachować mniej dystansu, który pozwala na bliższy kontakt z czytelnikami. Nie ma ograniczeń, co do długości publikowanych tekstów. Jednak tak, jak język pisany nakazuje, wskazane jest, by zachować zasady poprawnej polszczyzny. Ortografia, interpunkcja,  akapity oraz wyjustowanie tekstu, to podstawowe reguły dobrego bloga.  Zwracaj uwagę na zasób słownictwa, staraj się używać synonimów, dzięki którym zyskasz na wartości tekstu. Ułatw internautom czytanie wpisów dzięki wyróżnieniu kluczowych słów oraz nadaniu „notce” odpowiedniego tytułu i jego podtytułów. Wzbogać „post” o odpowiednie zdjęcie, które również zasugeruje jego tematykę. Dodaj kolorów, pogrubień i podkreśleń, tam gdzie, wydaje się to wskazane. Na koniec dodaj odpowiednie tagi (słowa klucze), dzięki którym łatwiej będzie znaleźć Twoje publikacje w wyszukiwarce.

 

Jeśli potrafisz napisać już idealny wpis na swojego bloga oraz zadbać o jego szatę graficzną, zastanówmy się nad sposobem jego promocji oraz możliwości zarobienia pieniędzy.

Sposoby zarabiania na blogu:

  • Jedną z możliwości są programy partnerskie– polegają na polecaniu ludziom danej oferty, produktu oraz nakierowaniu ich na bezpośredni kontakt z programem partnerskim. Najczęściej przejawia się w formie zamieszczanych linków, które możesz umieścić w postaci zwykłego odnośnika do strony internetowej, grafiki, boksów reklamowych lub wysyłając link bezpośrednio do osoby lub określonej grupy (np. w komentarzach, na forach internetowych, w mailach). Możesz również powiązać swój wpis z programem partnerskim. Czasami warto wspomnieć o danym produkcie, zamieścić odnośnik lub zachęcić do skorzystania z oferty.
  • Reklama kontekstowa – wyróżnia się wszystkimi typami reklam (grafiki, linki, bannery itp.). Ich zadaniem jest dostosowanie reklamy do tematyki bloga. Ich treść jest automatycznie generowana na podstawie Twoich wpisów, tagów i innych informacji. Czytelnicy widząc reklamę, która wiąże się bezpośrednio z tematem bloga, chętniej będą „klikać” w wyświetlane promocje. Przykładowo dodajemy wpis dotyczący sprzętu do piłki nożnej, po boku widzimy reklamę, która zachęca nas do kupna opisanych akcesoriów. Kiedy pomyślimy zainwestowaniu w taki ekwipunek, zostajemy bezpośrednio skierowani na stronę sklepu. Czytelnik zaoszczędza swój czas, a my dzięki temu zarabiamy, bo liczy się każde kliknięcie!
  • Pisanie postów – istnieją serwisy, w których blogerzy mogą łączyć się z pracodawcami w celu utworzenia postu promocyjnego. Polega to na prostej wymianie usług – piszesz posty promując daną ofertę lub produkt, w zamian otrzymujesz wynagrodzenie od pracodawcy. Obowiązują Cię określone warunki. Przykładowo zawierasz w swoim wpisie odpowiednie linki, odnośniki oraz grafiki, które wyraźnie przedstawiają dany produkt. Zleceniodawca może również zażyczyć sobie odpowiedniej długości lub umieszczenia słów kluczowych. Ponadto czytelnicy są informowani, że jest to wpis sponsorowany. Dobry sposób na zarobienie jednorazowej opłaty.
  • Zarabianie na linkach oraz ich zdobywanie – Istotne jest zamieszczanie odnośników do Twojego bloga na innych stronach (z którymi możecie zastosować wymianę, „ja wypromuję Ciebie, a Ty mnie”), im więcej takich linków pojawi się w Internecie, tym większe prawdopodobieństwo, że zbierzesz większą ilość czytelników, a im więcej czytelników, tym więcej wyświetleń, im więcej wyświetleń, tym większe korzyści majątkowe. Ważne jest również, by nasz blog zareklamowany „u kogoś” został nazwany słowem kluczowym. Przykładowo jeśli prowadzimy bloga dotyczącego kuchni meksykańskiej i zatytułowaliśmy go „Meksykańskie wariacje smakowe”, lepiej by odnośnik ukrywał się pod nazwą „Blog kulinary” lub „Kuchnia meksykańska”, ponieważ słowa kluczowe są wyżej pozycjonowane w przeglądarkach. A im wyższa pozycja, tym więcej gości na naszym blogu.
  • Promocja na własną rękę – czyli rozsyłanie linka do naszego bloga wśród znajomych i promowanie go w serwisach społecznościowych. Warto założyć własny fanpage, który będziesz wspomagał naszego bloga i informował o wszystkich nowościach, które w nim zamieścimy. Warto spróbować samemu zawalczyć o zwolenników i ich wyświetlenia. Z pewnością dobry sposób na pierwsze kroki w rozwijaniu naszego bloga.
  • Nawiązanie współpracy z firmami – czyli udział w bezpośrednich projektach przygotowanych przez wiele firm lub znanych marek. Często blogerzy zostają ambasadorami danego produktu, biorą udział w kampaniach reklamowych lub muzycy wykorzystują ich wizerunek w teledyskach. Ponadto bloger może zostać zaproszony jako gość podczas wydarzeń kulturalnych lub wykorzystuje się markę blogera w wielu liniach odzieżowych, kosmetykach itp.

 

Ile można zarobić na blogu?

Wiemy już jak prowadzić bloga oraz co zrobić, by mógł być naszym źródłem utrzymania. Zapewne niektórzy zastanawiają się czy to w ogóle się opłaca? Początki zazwyczaj są trudne oraz mogą przynosić minimalne zyski, jednak wraz z postępem naszego bloga oraz jego owocnym rozwojem, możemy otrzymać godne wynagrodzenie. Jeśli zastosujemy odpowiednią promocję, (którą opisano powyżej), nasze zarobki mogą wynieść nawet 9 000 PLN miesięcznie brutto.

 

Wliczamy w to przychody z reklam, wyświetleń oraz ze współpracy z licznymi firmami i markami. Jednak wszystko zależy od tematyki, ilości czytelników i sposobu w jaki prowadzimy naszą stronę. Czasami przychody mogą wynosić 2 500 PLN, a czasami niecałe 1 000 PLN. Wiele zależy również od promocji danych produktów. Jeśli blog zawiera reklamy, które promują tanie produkty, dochody również będą mniejsze, zatem ta sama zależność zachodzi, gdy mamy styczność z przedmiotami droższymi. Pamiętajmy również o konkurencji, jaka występuje na rynku. Kiedy podejmiemy się prowadzenia bloga związanego z modą, możemy mieć problem z zaistnieniem i pozyskaniem reklamodawców, ponieważ nawiązali już współprace z popularnymi blogerami modowymi.

 

Gdy nasz blog porusza mniej pożądane tematy, łatwiej będzie nam się przebić przez konkurencję, jednak równie trudniej będzie nam pozyskać grono odbiorców. Początkowo musimy przygotować się nawet na kwoty zerowe, lub niemalże groszowe. Jednak z odpowiednim zaangażowaniem oraz poważnym podejściem do naszej pracy, nasze przychody powinny zwiększyć się średnio do 3000 PLN. Pamiętajcie, aby cały czas śledzić ilość odwiedzin oraz obliczyć przychód za każde odwiedziny. Jeśli kwota nie będzie zadowalająca, zastanówmy się nad lepszą promocją lub nad zmianą formatu naszego bloga. Możemy również poszerzyć jego tematykę o poszczególne odłamy.

 

Blogosfera jest dobrze rozwijającym się biznesem, jednak wymaga dużo cierpliwości, wielu prób i motywacji, aby mimo niepowodzeń się nie poddawać i walczyć o swoją pozycje w świecie blogerów. Warto stworzyć własny biznesplan, według którego będziemy realizować poszczególne kroki naszej promocji. Prowadzenie bloga można porównać z własną działalnością gospodarczą, więc łatwo wyobrazić sobie jego zaawansowanie, gdy zależy nam na zyskach majątkowych.

 

Jeśli od jakiegoś czas planujesz założenie bloga lub właśnie w tej chwili się do tego zachęciłeś/aś, nie obawiaj się trudności. Każda praca wymaga poświęceń oraz ogromnego wkładu pozytywnego nastawienia, chęci i również umiejętności. Prowadzenie bloga to świetna zabawa, kiedy wkraczasz w grono innych blogerów, z którymi możesz dzielić się opiniami. Bez wątpienia znajdziesz kogoś, kto z chęcią udzieli Ci pomocy, a poza tym doceni Twoją pracę. Pomyśl również o niepowtarzalnym kontakcie z czytelnikami, którzy będą coraz bardziej żądni Twojej wiedzy. Z pewnością zyskasz szerokie grono odbiorców, którzy będą uwielbiali Twoją pracę! Nie wahaj się, rozpocznij przygodę z blogowaniem już dziś!

 

Sonia Adamkiewicz

Używamy cookies

Używamy plików cookies aby ułatwić Ci korzystanie z naszych stron www, do celów statystycznych oraz reklamowych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w naszej polityce prywatności.