kort tenisowy

Bezpieczna gra w tenisa

Zawodowcy czy amatorzy – wszyscy uprawiający grę w tenisa, winni pamiętać o ostrożności. Wychodząc na kort, warto wiedzieć na co jesteśmy narażeni i jak przygotować się do gry by zakończyć mecz bez kontuzji,

Tenis ziemny – gra dla każdego

Każdy może spróbować swoich sił na korcie, zwłaszcza, że dyscyplina ta nie jest kosztowną formą aktywności fizycznej. Podczas gry angażowane są niemal wszystkie mięśnie naszego ciała. Ponadto, zaawansowany tenisista, przebiega podczas gry średnio 10 km. Dyscyplinę tą można również potraktować jako trening interwałowy, a więc jednorazowy, nieciągły, bowiem gra w tenisa w maksymalnie krótkim czasie spala tkankę tłuszczową.

Podstawą tenisowego ekwipunku jest rakieta tenisowa. Najważniejsze parametry rakiet tenisowych to waga, balans i sztywność. Ważna jest także wielkość główki, grubość ramy i liczba strun. Początkujący tenisiści powinni wybierać lżejsze rakiety, dzięki którym będą mogli łatwiej wykonać manewr. Korzystniej będzie zacząć od rakiet tenisowych z większą główką, ponieważ umożliwia to silniejsze uderzenia. Większa powierzchnia kontaktu z piłką ułatwia trafienie. Z kolei rakiety z małą główką spełniają oczekiwania zaawansowanych graczy, dlatego że zwiększają kontrolę nad piłką. Ponadto, początkujący gracz powinien wybrać sztywną rakietę, co znacznie ułatwia to panowanie nad piłką.

 

Kontuzje podczas gry w tenisa

Najbardziej narażoną częścią ciała w czasie gry tenisa jest staw łokciowy. Powszechnie funkcjonująca nazwa łokieć tenisisty, to trudne do wyleczenia zapalenie zewnętrznej powierzchni stawowej spowodowane przeciążeniami przylegających do niej ścięgien mięśni przedramienia. Przyczyny tego urazu mogą być różne, ale są głównie:

  • Zbyt długa i intensywna gra
  • Źle dobrana rakieta tenisowa
  • Nieprawidłowe ruchy techniczne przy uderzeniach piłki

Do leczenia tego urazu konieczna jest dłuższa przerwa od gry a także środki farmakologiczne w postaci np. zastrzyków. Niedokładnie wyleczona kontuzja może odnowić się nawet przy mniej forsownej grze.

Na kontuzje narażone są również plecy, ramiona i pachwiny. Nienaturalne dla ludzkiego organizmu, dynamiczne ruchy nad głową przy serwowaniu narażają na uraz również bark. Skoki, nagłe hamowania, zmiany kierunków obciążają także stawy kolanowe – uraz ten jest trudny do wyleczenia, bowiem uszkadzają się warstwy chrzęstne w kolanie, które bardzo powoli się regenerują.

 

Zapobieganie urazom

Aby uniknąć ewentualnych kontuzji , należy odpowiednio przygotować się do gry na korcie. Zaleca się:

  • ćwiczenia rozciągające
  • poprawianie kondycji (np. bieganie)
  • treningi na konkretne partie mięśni

 Bardzo ważne jest także  gra na miarę swoich możliwości. Zawodnik słaby kondycyjnie nie powinien zaczynać od długotrwałych i intensywnych treningów a także wykonywać agresywnych i gwałtownych ruchów.

Warto pamiętać, że każdy tenisista stosuje na korcie taktykę, dopasowaną do jego charakteru i predyspozycji fizycznych. Kształtuje się ona zazwyczaj we wczesnym etapie nauki gry w tenisa. Naśladowanie stylu rywala czy idola, dla innego zawodnika może okazać się źle dobrane. Wyróżnia się cztery style:

 

  • Defensywny – zawodników tego stylu cechuje dobra kondycja i szybkość w poruszaniu się wzdłuż linii końcowej
  • Ofensywny – zawodnicy o mocnych uderzeniach, atakujących serwach zarówno z forhendu i jak bekhendu
  • Styl ,,serw i wolej” – zawodnicy zwykle o dużym wzroście i odpowiedniej sile fizycznej stosują skuteczne akcje wolejowe przy siatce
  • Wszechstronny – to zawodnicy, którzy potrafią stosować każdy ze stylów w zależności od zawodnika i nawierzchni, a także dobrze wypadają w spotkaniach deblowych

 

Monika Dańczyszyn